Breaking News
Loading...
Tuesday, November 16, 2010

SELAMAT HARI RAYA QURBAN





Assalamualaikum... wr wb..........

Puji sukur kepada Allah swt yang mana sampai detik ini masih memberikan Nikmat kesehatan sehingga kita masih di pertemukan dengan hari raya AIDIL ADHA.

Alhamdulillah, hari ini 10 Zulhijjah 1429 hijriah, seluruh umat Islam menyambut hari raya Haji atau hari raya Korban. Hari ini lebih dari 27,000 ribu saudara semuslim, sahabat kita yang saat ini berada di Makkah menunaikan ibadah haji mri kita doakan semoga menjadi haji yang mabrur. Bagi kita yang tidak berkesempatan untuk ke tanah suci, maka pada hari ini kita berhimpun, bertakbir, bertahmid dan menunaikan solat sunat iduladha. Seterusnya pada hari ini juga, umat Islam diperintah dan disunatkan berkorban binatang ternakan sebagai korban untuk disedekahkan dagingnya kepada fakir misikin semata-mata kerana Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:
" Sesungguhnya pertama-tama amalan yang kita lakukan pada hari ini (iduladha) ialah supaya kita solat kemudian kembali ke rumah lalu kita menyembelih korban, maka barangsiapa yang mengerjakan sedemikian ia telah mengikuti sunnahku. Adapun orang yang menyembelih sebelum melakukan solat, maka itu hanyalah merupakan daging yang hendak dipergunakan untuk keluarganya sendiri, tidak termasuk amalan ibadah penyembelihan korban".

Muslimin Muslimat Yang Di Rahmati Allah,

Hari raya AIDIL ADHA Juga mengingatkan kita kepada Nabi IIbrahih AS dan juga kerelaan seorang anak yaitu Nabi Ismail AS untuk disembelih oleh bapanya, semata-mata hanya kerana perintah Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam surah As-Saafaat ayat 103-107:

Yang artinya: "Setelah keduanya berserah diri, dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah. Serta Kami menyerunya: Wahai Ibrahim! Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi itu. Demikianlah sebenarnya kami membalas orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata. Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar. Dan Kami kekalkan baginya nama yang harum dalam kalangan orang yang datang kemudian."

Buat umat muslim yang mampu berkorban, semoga usaha dan kesediaan untuk menyembelih binatang kurban mendapatkan ridho dari Allah SWT

Dan buat umat muslim di dunia Selamat HARIRAYA AIDIL ADHA mari bersama-sama membaca takbir....


0 comments:

Post a Comment

Quick Message
Press Esc to close
Copyright © 2013 100Share 4U All Right Reserved